Jakie właściwości ma kasza orkiszowa?

Kasza orkiszowa jest obfita w minerały oraz witaminy. Zabezpiecza przed arteriosklerozą, zwiększa odporność oraz wspiera trawienie. Wyróżnia się niskim indeksem glikemicznym.

Kasza orkiszowa – właściwości lecznicze

Kasza orkiszowa jest wytwarzana z odmiany pszenicy nazywanej orkiszem. Zawiera mniej glutenu aniżeli pszenica, natomiast podczas zbioru nie traci łuski, ochraniającej ziarna przed wpływem pestycydów. Jest skupieniem błonnika, witamin z grupy B, A, D, PP oraz E. Kasza orkiszowa jest również wartościowa w selen, wapń, miedź, magnez, żelazo, fosfor oraz cynk. Spożywanie kaszy orkiszowej nie tylko usprawni odporność, lecz także zwalczy stany zapalne oraz przeziębienie. Orkisz posiada właściwości ogrzewające oraz napotne, natomiast dzięki zawartości rodanidu, naturalnego antybiotyku, wzmacnia system odpornościowy. Kasza orkiszowa wspiera także układ nerwowy, działa antynowotworowo, antyalergicznie oraz przeciwzapalnie. Składniki mineralne oraz witaminy biorą również udział w budowaniu mięśni, dodają sił oraz poprawiają stan skóry, włosów oraz paznokci. Kasza orkiszowa, jako cenne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych pozytywnie oddziałuje także na regulację poziomu cholesterolu.

Kasza orkiszowa – indeks glikemiczny oraz odchudzanie

Kasza orkiszowa ma niewielki indeks glikemiczny, co znaczy, iż mogą ją jeść osoby będące na diecie odchudzającej. Niestety, jest także dość kaloryczna, więc należy uważać z ilością pokarmu. 100 g suchej kaszy orkiszowej to około 340 kalorii, więc poleca się przygotowywanie jej na wodzie czy niskotłuszczowym mleku. Pomimo własnej kaloryczności, kasza orkiszowa jest niezwykle lekkostrawna. Serwowana dzieciom w uzupełnianiu diety czy pacjentom onkologicznym po odbytej chemioterapii zapewni zdrowych kalorii oraz energii bez obciążania układu trawiennego. Jak każdy artykuł pochodzący z pszenicy, kasza orkiszowa zawiera gluten. Jest go jednakże mniej aniżeli w ziarnach, z których tworzymy białe pieczywo. Gluten płynący z kaszy orkiszowej jest ponadto dobry gatunkowo, więc osoby cierpiące na łagodną formę celiakii nie powinny mieć kłopotów z jego trawieniem.

Kasza orkiszowa – przygotowanie

Przygotowując kaszę orkiszową, pamiętajmy, aby przed gotowaniem zostawić ją do przesiąknięcia na parę godzin. Pozwala to pozbyć się kwasu fitynowego, jaki blokuje przyswajanie do organizmu ważnych minerałów oraz witamin. Kaszę gotujemy w stosunku 1:2, więc szklanka kaszy orkiszowej na dwie szklanki wody. Kładziemy na malutkim ogniu aż do czasu całego wchłonięcia się wody. Dobrze, gdy kasza jest odrobinę al dente. Wtedy możemy umieścić garnek na co najmniej pół godziny przed podaniem pod kocem lub poduszką – dogotuje się, wzmacni się smak oraz zapach, bez utraty elementów wzmacniających.

Kasza orkiszowa-cudowne zboże o niezwykłych właściwościach odżywczych

Kasza orkiszowa produkowana jest z orkiszu, odmiany pszenicy. Orkisz był bardzo popularnym zbożem w czasach średniowiecza, obecnie nieco zapomniany odzyskuje popularność i jest coraz bardziej doceniany. Pszenica orkisz wywodzi się z Bliskiego Wschodu, gdzie była uprawiana już w starożytności. Ziarna orkiszu są szczególnie cenne, ponieważ do jego uprawy nie jest konieczne stosowanie pestycydów. Dzięki temu kasza orkiszowa to produkt naturalny i pochodzący ze zrównoważonych upraw.

Kasza orkiszowa jest produktem o bardzo wysokiej wartości odżywczej. Jest dobrym źródłem złożonych węglowodanów, białka (w porównaniu z tradycyjną pszenicą) oraz błonnika pokarmowego i dostarcza minerałów takich jak miedź, cynk oraz witaminy A i E. Charakteryzuje się delikatnym, lekko orzechowym smakiem.

Zastosowanie

Kasza orkiszowa to produkt o uniwersalnym zastosowaniu. Podobnie jak inne rodzaje kasz nadaje się do potraw wytrawnych np.:

  • kaszotto z grzybami leśnymi albo kurczakiem i serem pleśniowym,
  • jako dodatek do ciasta na domowy chleb
  • zup (warzywnych, krupniku)
  • jako element warzywnej sałatki, w towarzystwie pieczonych warzyw korzeniowych i orzechów włoskich
  • jako zamiennik ziemniaków

Można przygotowywać z niej również słodkie potrawy np. zastąpić nią zwykłą pszenicę w tradycyjnej kutii wigilijnej.

Kaszę orkiszową gotuje się w prosty sposób, podobnie jak każdą inną kaszę (np. gryczaną lub pszenną): do wrzącej, lekko osolonej wody wrzucamy kaszę i gotujemy 20-30 minut. W wersji słodkiej zamiast wody używamy mleka krowiego lub roślinnego.

Właściwości odżywcze i zdrowotne

Kasza orkiszowa wspomaga przemiany metaboliczne i układ immunologiczny. Ponadto pomaga obniżać poziom cholesterolu o niskiej gęstości (LDL), a także regulować poziom cukru we krwi. Jest bogata w mikro- i makroelementy takie jak miedź, żelazo, magnez, potas, fosfor, cynk, selen oraz witaminy z grupy B. Sam orkisz charakteryzuje się łatwiej przyswajalnym glutenem. Fosfor wspiera nasz organizm w utrzymaniu zdrowia kości, a tym samym zapobiega takim chorobom jak osteoporoza. Ze względu na wysoką wartość odżywczą polecana jest rekonwalescentom i osobom niedożywionym.

Kasza orkiszowa wspiera także procesy trawienia, ze względu na wysoką zawartość błonnika pokarmowego. Dzięki niemu organizm jest w stanie przyswoić większą dawkę składników odżywczych. Przyczynia się do łagodzenia stanów zapalnych i eliminacji wzdęć.

Warto pamiętać, że mimo wielu właściwości o pozytywnym wpływie na zdrowie kasza orkiszowa zawiera gluten, dlatego też nie mogą jej spożywać osoby cierpiące na celiakię lub inne schorzenia związane z nietolerancją glutenu.

Kasza orkiszowa w zdrowej i smacznej diecie

Kasze są sycące, smaczne i zdrowe. Warto zastępować nimi w kuchni tradycyjne ziemniaki, czy zwykły makaron, bo stała obecność kasz w diecie pomaga chronić przed nadwagą, miażdżycą, cukrzycą, a nawet przed nowotworami. Kasze wspomagają też trawienie i wzmacniają odporność. Jedną z najlepszych jest kasza orkiszowa, pełna witamin i minerałów, posiadająca niski indeks glikemiczny.

Naturalne ziarno

Kasza powstaje z jednej z najstarszych odmian pszenicy – orkiszu. Co ciekawe, już w czasach starożytnych orkisz dawał witalność i moc do walki gladiatorom, później wypierany był przez uprawy pszenicy zwyczajnej. Jednak to orkisz jest od niej lepszy, bowiem zawiera więcej białka oraz lepiej przyswajalny gluten, dlatego dziś jest na nowo odkrywany w kuchni europejskiej. Jego cenną wartością jest także to, że uprawa nie wymaga użycia pestycydów, zbierane z upraw ziarno pozostaje czyste, jest wolne od modyfikacji i chemii.

Bogactwo przeciwutleniaczy i wartości odżywczych

Cenne składniki, jakie kryje w sobie kasza orkiszowa to polifenole i fitosterole, kwas krzemowy, witaminy z grupy A, B, D, E, PP oraz wapń, magnez, żelazo, selen, fosfor, cynk i miedź. Substancje te pozytywnie wpływają między innymi na układ nerwowy i pamięć, a także na kondycję skóry, paznokci i włosów. Wysoka zawartość białka dodaje energii i buduje masę mięśniową. Błonnik sprawia natomiast, że potrawy są lekkostrawne i pozytywnie wpływa na przemianę materii. Orkisz ma ponadto właściwości detoksykujące, polecany jest więc we wszystkich dietach oczyszczających.

Właściwości prozdrowotne

Czy wiesz, że kasza orkiszowa wspomaga leczenie przeziębienia? To dzięki swoim właściwościom rozgrzewającym i napotnym, a także zawartości naturalnego, czynnego antybiotyku, jakim jest rodanid, który zwalcza stany zapalne. Zawarte w niej nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają na obniżenie złego cholesterolu we krwi i zwalczają cukrzycę. Kasza polecana jest także dla diabetyków, gdyż powoduje powolny wzrost glukozy we krwi.

Przygotowanie kaszy do spożycia

Tak jak w przypadku innych kasz, warto przez ugotowaniem przepłukać odmierzoną porcję, a nawet namoczyć ją przez kilka godzin. Gotowanie powinno odbywać się w proporcji 1:2, czyli szklankę kaszy dodajemy do dwóch szklanek wrzącej wody. Co jakiś czas gotującą się na małym ogniu kaszę warto przemieszać. Po 20-30 minutach kasza powinna wchłonąć całą wodę – wtedy jest gotowa. Świetnie smakować będzie zarówno na słodko, jak i na słono. Można ją łączyć z owocami i warzywami, wykorzystać w farszu do pierogów, faszerowanej papryki, lub do zagęszczenia leczo, jako dodatek do sałatek czy mięs oraz w wielu innych daniach wytrawnych.